budowa kampera – fotele obrotowe. Van Life

Fotele obrotowe i cała prawda o nich. Jak wymienić zwykłe fotele na obrotowe, na co zwrócić uwagę, ile to kosztuje i czy można zrobić je samemu. I czy przydaje się to na moim Vanlif’ie. Te wątki podejmę w tym artykule.

Do rzeczy zatem.

Jeśli dysponujemy autem zarejestrowanym jako osobowe, bez przegrody i mamy w dowodzie rejestracyjnym tylko dwa miejsca siedzące, sprawa wydaje się być łatwa. Robimy podmiankę. Jak to zrobić napiszę za chwilę.

Sprawa ma się nieco inaczej, gdy posiadamy auto zarejestrowane jako ciężarowe. Wówczas powinniśmy dokonać demontażu przegrody. Oczywiście wiąże się to z zmianą kwalifikacji pojazdu. Jak zmienić kwalifikację pojazdu na „specjalny kempingowy” napisałem tutaj.

Czy warto zatem wymieniać siedzenia na obrotowe. Moja odpowiedź brzmi „Tak”. Sam tak zrobiłem i była to świetna decyzja. W trakcie mojego podróżowanie i Vanlife’u, jest niezastąpiony element.

Dlaczego?

Przede wszystkim zyskałem więcej przestrzeni i światła. Nie mam przegrody, wiec mam dostęp do szyb przednich. Nie musiałem montować dodatkowych okien. Mogę szybko przemieścić się i odpalić auto. Śpię bezpieczniej wiedząc, że mam pod kontrolą również przód auta.

Siedzenia obrotowe tworzą mi przestrzeń do pracy, jedzenia posiłków chwili odpoczynku. Dziś nie wyobrażam sobie funkcjonowania w moim kampervanie bez tego rozwiązania. Vanlife bez foteli obrotowych w moim przypadku zamieniłbym się w „koszmarlife”. Dodładnie, tyle dają mi fotele obrotowe w podróży.

Jak dokonać wymiany siedzeń? Sprawa jest prosta pod warunkiem, że kupimy fotel obrotowy pasujący do naszej podstawy mocowania. Koszt używanego fotela obrotowego waha się od kilkuset złotych do ok 2000 tysięcy. Wszystko zależne jest od rodzaju pojazdu oraz stanu auta.

Sprawa ma się nieco inaczej jeśli mamy dwa miejsca siedzące w tym jedno podwójne. Wówczas powinniśmy dokonać wymiany podstawy fotela. Tutaj możemy napotkać pewne problemy związane z rozmieszczeniem otworów, mocowaniem i co najważniejsze bezpieczeństwem.

Jak to zrobić bezpiecznie?

W moim przypadku wystarczyła wymiana podstawy fotela dwuosobowego na zwykłą podstawę fotela pasażera z wersji osobowej. Otwory montażowe pasowały idealnie, pozostało tylko przykręcić zakupioną podstawę. Oczywiście kupiłem używaną. Koszt: ok. 100 zł z przesyłką.

Na co warto zwrócić uwagę?

Przy demontażu belki pasów, powinniśmy zwrócić uwagę na czujniki poduszek powietrznych. Jeśli pominiemy ten element pojawi się kontrolka SRS od na desce rozdzielczej. Dzieje się tak, kiedy wypinamy blok pasów odpowiadający za trzeciego pasażera. Sprawę można załatwić rezystorem. W zależności od marki pojazdu dajemy rezystor 2 ohm lub 2.2 ohm lub 3 ohm. Pewnie wartości rezystancji będą różne. Trzeba to sprawdzić i najlepiej terminować przed wypięciem wtyczki. Błąd SRS jest ciężki do skasowania.

Jak zbudowałem swoje rozwiązanie z fotelami obrotowymi możesz zobaczyć na poniższym filmie.

 

Dodaj komentarz

  Subscribe  
Powiadom o