zmieniamy na „specjalny kempingowy”

No dobra. Mamy świetną bazę do przebudowy na kampera, ale.. co zrobić, kiedy jest to auto ciężarowe? Czyli ma przegrodę za siedzeniem pasażera i kierowcy.

Mamy dwie opcje:

  • Pierwsza: wykonujemy zabudowę, pozostawiając przegrodę.
  • Druga: demontujemy przegrodę i cieszymy się całą przestrzenią.

Sam wybrałem rozwiązanie drugie. Jak wykonałem demontaż przegrody i  skonstruowałem dwa siedzenia obrotowe, możecie zobaczyć na filmie pod arykułem lub w wchodząc w ten link.

Co jednak trzeba jeszcze wykonać, aby nasze auto zostało dopuszczone do ruchu bez przegrody, skoro wcześniej posiadało przegrodę i było zarejestrowane jako auto ciężarowe.

Trzeba dokonać zmiany klasyfikacji pojazdu z ciężarowego na specjalny kempingowy.Sprawa wbrew pozorom nie jest taka skomplikowana, ale należy postać zgodnie z przepisami, czyli:

Demontaż przegrody powinna wykonać nam firma, która jest do tego uprawniona. Zgodnie z polskimi przepisami. Wystarczy wpis w KRS lub CEIDG zawierający kod PKD -45.20.Z (konserwacja i naprawa pojazdów). Zaświadczenie takie przedstawimy następnie w okręgowej stacji kontroli pojazdów, gdzie będziemy dokonywali zmiany klasyfikacji.

Również, aby wykonać zabudowę i dokonać zmiany klasyfikacji pojazdu na specjalny kempingowy będziemy potrzebować zaświadczenie firmy, która taką zabudowę nam wykonała. Tak, jak w przypadku demontażu przegrody powinna być to firma posiadająca wpis w KRS lub w CEiDG – 45.20.Z. Dokument, jaki powinna przygotować nam taka firma otrzymamy w okręgowej stacji kontroli pojazdów.

Jak to wygląda w praktyce? Jeśli prowadzisz np. działalność gospodarczą, powinieneś wnieść do PKD swojej działalności powyższy kod i wówczas samodzielnie jesteś uprawniony do wykonania zabudowy swojego pojazdu oraz demontażu przegrody czy np. haka.

Co dalej?

Jedziemy do okręgowej stacji kontroli pojazdów, gdzie otrzymamy wzory niezbędnych dokumentów do wypełnienia. Przygotowujemy komplet dokumentów, opisując zakres dokonanych zmian. Następnie wracamy na stację kontroli pojazdów, wykonujemy przegląd pojazdu i zgłaszamy zmianę klasyfikacji auta z ciężarowego na pojazd specjalny kempingowy.

Z otrzymanymi dokumentami udajemy się do właściwego dla miejsca zameldowania urzędu komunikacji gdzie zgłaszamy zmianę klasyfikacji pojazdu. Otrzymamy nowy dowód i ruszamy w drogę.

Tyle teoria. Jak to wygląda w praktyce?

Można spotkać niechęć diagnostów do przeprowadzenia takiego badania. Warto najpierw zadzwonić i zapytać się, czy dana stacja dokona takich zmian. Najważniejsze, aby nie ingerować w ilość miejsc siedzących. Mnie udało się dokonać badania na trzeciej z odwiedzonych okręgowych stacji kontroli pojazdów.

Na co warto zwrócić uwagę?

Aby nie zmieniać ilości miejsc siedzących. Jeśli mamy dowodzie dwa powinny pozostać dwa. Zmiana miejsc siedzących jest już skomplikowanym zabiegiem i możemy spotkać spory upór, przed uzyskaniem pozytywnej decyzji w zakresie zmian konstrukcyjnych pojazdu

Zabudowa powinna zostać wykonana zgodnie z „ Dyrektywą 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 ustanawiająca ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów”. W wolnym rozumieniu pojazd specjalny kempingowy powinien spełniać wymagania: Samochód kempingowy to pojazd specjalnego przeznaczenia kategorii M zbudowany w taki sposób, aby służył jako miejsce mieszkalne, zawierający co najmniej następujące wyposażenie: siedzenia i stolik, miejsca do spania, które mogą powstawać z siedzeń, urządzenia kuchenne oraz szafki”

Film jak zdemontowałem przegrodę oraz skonstruowałem fotele obrotowe:

 

 

Dodaj komentarz

  Subscribe  
Powiadom o