Jak zbudować kampera–poduszki pneumatyczne, czy potrzebujemy

Czy warto montować elementy zawieszenia pneumatycznego w naszych pojazdach?

Jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie nie mogę. Jak zwykle w życiu należy wziąć pod uwagę wiele czynników, na przykład:

1. Stan naszego zawieszenia.
2. Obciążenie auta.
3. Zastosowanie poduszek, czyli jak zamierzamy je wykorzystać.

Jeśli jesteśmy właścicielami starszych pojazdów, których tylnia część zawieszenia oparta jest na resorze, to warto wziąć pod uwagę montaż wspomagającego zawieszenia pneumatycznego. W moim przypadku tak właśnie było. Mam auto 4×4 nieco podniesione, przed montażem strasznie mnie „bujało”. Dodatkowo ponad 3 tonowe obciążenie robiło swoje. W moim przypadku poduszki pneumatyczne dają mi stabilizacje w trakcie jazdy. Wykorzystuje to również na postojach, by równo stanąć.

manometry kamper
https://vangrants.com

Mam układ dwóch poduszek z dwuobwodowym zasilaniem powietrza i z dwoma manometrami oraz mocnym kompresorem. Pozwala mi to pozostawić ciśnienie w poduszce bardziej obciążonej bez zmian. Czyli nie dochodzi do przepływu powietrza z jednej poduszki do drugiej w przypadku większego obciążenia na jedno koło. W przypadku układu z jednym obwodem zasilania powietrzem, powietrze w trakcie przechylenia na bok auta przemieści się do drugiej poduszki. Utrudni to stabilizację i prowadzenie auta.

Kilka słów historii.

Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że pierwsze zawieszenie pneumatyczne miało swój debiut już w 1901 roku w Stanach Zjednoczonych. Samochody z takim typem zawieszenia były sprzedawane już od lat 20-stych. Pierwszą firmą, która wprowadziła pneumatyczne zawieszenie do seryjnej produkcji, był francuski Citroen. Pewnie wielu z nas kojarzy auta francuskiego koncernu właśnie z tymi rozwiązaniami.

Z czego składa się zestaw poduszek pneumatycznych przeznaczony dla naszych pojazdów?
Podstawowym elementem jest poduszka-miech, który po wypełnieniu powietrzem staje się gotowy do swojej pracy i przejęcia obciążenia. Pompujemy kompresorem. Nad pomiarem ciśnienia czuwa manometr, który pokaże nam ilość wpompowanego ciśnienia przez kompresor. W zestawie zazwyczaj znajdziemy również uchwyty mocowania miechów do elementów naszych pojazdów oraz przewody ciśnieniowe.

Ile to kosztuje?

Za zestaw dwóch poduszek oraz dwóch manometrów wraz z kompresorem, przewodami i wspornikami do mocowania miechów, możemy zapłacić do 1200 zł do ponad 2000 tysięcy.

Na co zwrócić uwagę?

Dobrze aby, przy zakupie kupić zestaw z dwoma manometrami. Wówczas powietrze nie powinno przemieszczać się z jednej poduszki do drugiej.
W przypadku układu z jednym zasilaniem powietrzem, powietrze w trakcie przechylenia na bok auta przemieści się do drugiej poduszki. Utrudni to stabilizację i prowadzenie auta.

Warto też pomyśle o kompresorze, który będzie mocniejszy, tak abyśmy mogli go również zastosować np. do pompowania naszych opon.

Dobrym pomysłem jest też kupić okucia ocynkowane oraz zawory kulkowe (powinno to wydłużyć ich żywotność). Dobrą praktyką jest również samodzielna kontrola ciśnienia w poduszkach. Można spotkać układy z nieszczelnościami. 

Dodaj komentarz

  Subscribe  
Powiadom o